13 June 2018

Bicara Hutang Negara





www.kopihangtuah.blogspot.com




Bicara Hutang Negara Part I
By Abdul Rahim Hilmi Zakariya


MEDIA seharusnya menjadi medium mendidik, bukan merendahkan akal rakyat. Kesimpulan kepada video pihak media baru-baru ini, pinjaman kepada Jepun kononnya akan mengurangkan hutang kerajaan. Katanya kerajaan sekarang berhutang RM1 trilion dengan kadar faedah 6% - 7.5%. Maka bunganya sahaja RM60 bilion. Jika Jepun memberi pinjaman dengan kadar faedah 1%, maka bunganya hanya RM10 bilion. Jimat RM50 bilion.

Pertama sekali, biarlah saya sebut betapa tak cerdiknya Tuan yang buat kira kira matematik ini. Secara teorinya, penjimatan dengan jumlah sebesar itu hanya boleh berlaku jika sekiranya Jepun meminjamkan RM1 trilion kepada kita. Mana Jepun nak cari duit banyak tu Tuan-Tuan nak bagi kat kita? Realistiklah. Hutang mereka (Jepun) pun hampir RM40 trilion. Ketika ekonomi Korea diambang kemusnahan tahun 1997 pun, mereka hanya diberi pinjaman USD21 bilion (RM80 bilion) oleh International Monetary Funds (IMF).

24 tahun lalu, Jepun cuma bagi pinjaman 50.3 bilion Yen (RM1.17 bilion) bagi membantu pembinaan Kuala Lumpur International Airport (KLIA). Kut mana nak bagi pinjam sampai RM1 trilion? Dan lagi, pinjaman hutang luar di dalam matawang asing hanya boleh dibuat pada kadar maksimum RM35 bilion pada satu-satu masa. Sila rujuk Akta Pinjaman Luar Negeri 1963. Setakat ini, pinjaman luar Kerajaan di dalam matawang asing adalah sekitar RM20 bilion. Paling tinggi kita boleh terima pinjaman Yen Jepun adalah RM15 bilion.

Seterusnya, memukulrata pinjaman kerajaan berkadar faedah 6 hingga 7.5% adalah jahat. Pinjaman paling kontroversi Kerajaan adalah  daripada kerajaan China melalui Exim Bank yang mana kadar faedahnya adalah 3.25% untuk pembinaan East Coast Rail Link (ECRL). Ia cuma tinggi sedikit berbanding pinjaman Jepun untuk pembinaan KLIA (3%). Kadar faedah paling tinggi (yang saya tahu) dibuat oleh Kerajaan Malaysia daripada negara luar adalah pinjaman daripada Kerajaan Perancis bagi pembinaan Stesen Janakuasa Paka pada tahun 1983. Kadar faedahnya adalah 10.6%. Cukuplah projek membodohkan rakyat ini. Bersikap adillah kepada kawan dan musuh.



Bicara Hutang Negara Part II
By Najib Saahari


TUN MAHATHIR baru-baru ini ada bercakap pasal nak buat loan dari Jepun. Pihak media segera keluarkan explanation pasal hutang itu. Cepat betul.

Anyway, kita letak politik ke tepi dan marilah kita jawab artikel tu. Pertamanya saya nak memperbetulkan fakta separa benar yang dikeluarkan pihak media itu. Interest rate untuk hutang negara tidak sampai 6% -7.5%. Paling tinggi pun 5% lebih sikit. Mana datang 6% -7.5% tu? Sebab dia kira Private Public Partnership (PPP) sekali. PPP tu kira sekali keuntungan concession holder. Kedua, dalam video tu cakap kalau kita boleh jimat RM50 bilion kalau kita rollover kesemua hutang kita. Undang-undang tidak membenarkan hutang luar melebihi RM35 bilion (External Loan Act 1963). Macam mana nak rollover RM1 trillion?

Video tu bagitahu yang hutang luar ratenya lebih rendah jadi make sense untuk ambil hutang itu supaya negara dapat jimat kos membayar interest. Ianya betul kalau segala variable lain remain constant. In this case, variable lain tidak constant. Even interest rate itu sendiri tidak constant. Benda ni kita boleh ulas berdasarkan risk to reward ratio. Benda paling basic dalam investment. Jom kita ulas satu persatu.

Interest rate yang dikenakan rendah jika dibandingkan dengan interest rate dalam negara. Kita termasuk dalam kategori upper middle income country so in general kita akan dapat floating term. Floating term basically ikut LIBOR+basis point. LIBOR rate tidak tetap dan boleh berubah. If LIBOR rate naik tahun berikutnya, interest kita akan turut sama naik. Jadi itu satu risk yang perlu kita consider sebelum bersetuju dengan cadangan Kerajaan.

Risiko lain yang perlu dipertimbangkan ialah forex risk. Semua sedia maklum currency berubah setiap hari. Perubahan ini adalah risiko yang perlu dipertimbangkan. Jika Yen Jepun (JPY) naik 5% against Ringgit Malaysia (MYR), jumlah hutang akan naik sebanyak 5% juga. On top of that, nilai interest yang perlu dibayar juga akan naik kerana principalnya telah bertambah. Itu kalau 5% , kalau lebih? Mungkin kita tidak dapat berjimat, malah hutang negara yang bertambah. Untuk makluman JPY ialah safe haven currency. Pelabur suka membeli JPY, ini akan mengakibatkan JPY akan menaik di masa hadapan. Mengikut analisa, JPY masih lagi punyai ruang untuk menaik dan sekarang JPY memang berada di dalam jajaran menaik. Itu risk lain yang perlu juga diambil kira.

Jika kita rollover semua hutang kita, kita akan bergantung penuh kepada Bank of Japan (BOJ). Sebarang keputusan yang dibuat oleh BOJ akan mempengaruhi kita. Jika BOJ naikkan interest rate, JPY akan appreciate dan kedudukan kita akan terjejas. Basically macam hilang kedaulatan kewangan lah. Kita tidak mampu berbuat apa-apa jika BOJ decide macam tu. As for me, this is the worst thing that could happen to our country. Doa dijauhkan.

So berdasarkan point-point di atas, pada saya risikonya lebih tinggi berbanding reward interest rate rendah. For those who managed fund, they will know right away what to do if the risk is more than the reward - Buang proposal dalam tong sampah. Fakta ringkas - Tiada negara bankrap disebabkan oleh hutang dalam negara dan Greece dan Venezuela bankrap sebab hutang luar negara.


Rujukan:






* kopihangtuah





| mcmlxxv:viii:xxix |



0 comments:

Post a Comment